Sergi Codonyer va treballar durant anys a Àfrica, representant una gran multinacional i coneixent a fons una realitat molt diferent de l’europea. Després de preguntar-se quin era el seu propòsit vital, es va convèncer de deixar una feina estable i segura per fundar Organic Africa Chocolate, ara fa set anys. Avui viu entre Sierra Leone, Berna i Esplugues, on l’empresa hi té una botiga per vendre xocolata orgànica i de preu just. El passat mes d’octubre l’Innobus hi va fer parada.
Organic Africa Chocolate va ser una de les parades de l’Innobus 2024. Perquè vau decidir participar-hi? Què destacaries de la visita?
M’interessa molt qualsevol iniciativa que sigui per connectar i desenvolupar talent, perquè crec que, en qualsevol cosa que fem, les persones i el talent són la clau. Quan tens molt bones persones amb talent, compromeses, alineades amb el que fas, tot funciona millor. Per tant, iniciatives com l’Innobus són importants i sempre m’hi implicaré tant com pugui. Em va agradar molt la visita que van fer a la nostra seu d’Esplugues perquè eren joves que s’ho havien preparat molt, havien mirat amb detall què fem i com ho fem, i feien preguntes molt profundes. Em va agradar molt.
La vostra és una empresa que treballa entre Sierra Leone i Europa, donant feina a agricultors africans i produint xocolata de qualitat. Cada cop hi ha més empreses amb propòsit, que posen l’accent en aspectes com la sostenibilitat o la responsabilitat social. Perquè creus que és així?
A casa sempre ens ha inculcat una sèrie de valors i jo no entenc llevar-me al matí sense un propòsit, el que sigui. Per a una metgessa pot ser tenir cura de les persones, per un investigador, intentar trobar solució a una malaltia. I la meva pregunta és: i els que es dediquen al món de l’empresa? Quin és el seu propòsit? Només fer diners? Evidentment la part financera ha d’estar coberta, has de ser sostenible i tenir un sou, però totes les persones s’han de llevar al matí per fer una cosa bonica, per aportar alguna cosa.
I això és el que crec que està canviant d’una manera important, cada vegada més en petites empreses, que busquen fer una aportació a la societat, en comptes de, simplement, dedicar un 5% de la seva facturació a maquillar la seva activitat. Malauradament encara n’hi ha que ho fan, però per mi no té sentit. Fins i tot per captar talent, qui vol treballar per a una empresa així?
Quin consell donaries a altres persones que vulguin crear un negoci amb impacte social?
Que la responsabilitat social sigui part del seu ADN, no només una part de l’activitat. La pregunta clau és: com penses servir a la societat? La resposta t’ajudarà a definir la teva proposta de valor i has de ser conseqüent amb això.
Com ha evolucionat Organic Africa Chocolate des que va començar?
Vam començar molt petits. Érem com una família, només 20 agricultors i tot era més fàcil de coordinar. Ara tot plegat és molt més complex, perquè en tenim 2.700. Per exemple, el nostre certificador orgànic és una empresa alemanya, molt exigent. I una de les coses que demanen és que els agricultors emplenin un formulari després de cada formació i el signin. Com fas això si el 93% no saben ni llegir ni escriure? N’hi ha que ni tan sols tenen accés a aigua potable.
A més, treballem en dos continents amb realitats molt diferents. Una transferència bancària pot trigar setmanes a causa de la inclusió de Sierra Leone a la llista de països de risc de la Unió Europea. El que al món occidental són dos passes, aquí ens toca caminar cinc quilòmetres. Però ho anem aconseguint, amb perseverança i treball.
I a més, el vostre és un sector amb una competència important de les grans multinacionals de l’alimentació.
Les grans multinacionals no treballen a Sierra Leone, és un entorn massa pobre i amb massa risc. D’altra banda, nosaltres fem una xocolata natural, competint en un mercat on el producte és barat, té poca qualitat i un impacte negatiu en la salut. Per exemple, el quilo de sucre industrial val 60 cèntims. Nosaltres utilitzem dàtil, que val com a mínim 6€ el quilo, o sigui que estem pagant deu vegades més. Amb el cacau passa exactament el mateix. Jo pago als agricultors el triple del que paguen les multinacionals i, per tant, tenim una estructura de costos molt més elevada. Ara bé, tenim la garantia que la nostra xocolata és molt més saludable.
I això repercuteix en el preu. Com ho veu la vostra clientela?
Sí, és clar que repercuteix en el preu final, però d’altra banda tenim una estructura molt plana i els costos estan continguts. Intentem que la xocolata no tingui un preu desorbitat i la nostra clientela connecta amb la nostra proposta de valor, sobretot pel que fa a la qualitat del producte. Mengen una xocolata saludable i compren un producte que té cura de les comunitats i de la natura.