Xavi Fisa i Cristina Mont lideren la innovació en intel·ligència artificial (IA) aplicada a la comunicació i la gestió empresarial. Tots dos formen part de l’equip de l’empresa Lavinia i han dirigit les primeres xerrades del programa IA d’Innobaix. Xavi Fisa, responsable d’estratègia i desenvolupament de negoci a Lavinia Next, aporta la seva experiència en màrqueting i comunicació corporativa i Cristina Mont, directora de Lavinia AI, combina el seu bagatge en periodisme i comunicació audiovisual amb una visió estratègica de la innovació. Parlem amb tots dos sobre com les empreses poden aprofitar el potencial de la IA per mantenir-se competitives en un entorn digital en constant evolució.

El programa IA s’ha creat partint de la col·laboració entre Innobaix i Lavinia per donar eines d’innovació a les empreses. Perquè cal aquesta visió público-privada?

XF: Som una empresa que, per mantenir-nos competitius, considerem bàsic establir lligams amb la indústria i l’administració per tirar endavant junts els reptes empresarials i de futur. Fruit d’aquest teixit, hi ha col·laboracions com la que tenim amb Innobaix, on podem accedir a una potencial base de clients i explicar temes sensibles o d’interès del moment. El 2023 ja vam fer una sèrie de xerrades sobre el metavers i ara és el moment de la intel·ligència artificial.

Aquestes xerrades sobre intel·ligència artificial, que han estat tres, han tingut molt d’èxit. A què creieu que es deu?

XF: És la primera evidència que és un tema present i rellevant. No és una cosa futurista ni friki, sinó quelcom que intervé directament en la cadena de valor dels negocis.

CM: Crec que l’enfocament aplicat al dia a dia, amb eines que es poden utilitzar des del primer moment, està cridant molt l’atenció. Moltes de les persones que han assistit a aquestes xerrades estaven aclaparades per tot el que implica la intel·ligència artificial, però quan veuen exemples concrets que poden aplicar directament, hi ha una bona resposta. Estem parlant de què pot començar a fer cadascú des de la seva pròpia perspectiva.

Quines inquietuds heu detectat?

XF: Una de les principals inquietuds és que, tot i l’interès per potenciar l’ús d’aquestes eines, sovint hi ha una manca d’informació sobre quines utilitzar. També hem detectat una manca d’estratègia per implementar aquestes tecnologies dins de les organitzacions.

CM: Un altre element que hem detectat és la por relacionada amb una tecnologia encara desconeguda. Hi ha preocupació sobre la protecció de dades i l’ètica. També hem vist clarament la por a perdre la feina i a com es transformarà el negoci.

I com es pot abordar tot això? Quines són les primeres passes que aconselleu als vostres clients?

XF: La primera passa és el coneixement i aquestes sessions formen part d’aquesta necessitat de capacitació. Cal entendre que, com a nova tecnologia, s’estan construint mecanismes de confiança, però també podem aplicar bones pràctiques d’altres tecnologies.

CM: És important entendre exactament què fa por en cada cas. Cal desgranar i posar nom a les coses i això ajuda a treure la por i permet detectar on podem fer petites passes sense bloquejar-nos.

A banda del departament de comunicació, que és on s’han centrat les xerrades, en quins altres departaments creieu que es pot aprofitar més la intel·ligència artificial?

CM: La majoria de departaments de les empreses poden incorporar elements d’intel·ligència artificial, especialment en la banda de gestió. Pot ser útil en departaments de finances, recursos humans, o en qualsevol àrea on hi hagi interacció entre persones i tasques relativament repetitives. És interessant partir no tant del departament concret, sinó de les tasques del dia a dia.

I si parlem de pressupost, fins a quin punt les empreses han d’invertir-hi diners? És  rendible la IA?

XF: És una inversió incremental. En un estat inicial, s’ha d’invertir més en temps que en diners. Existeixen eines per començar a experimentar amb un cost molt reduït o, fins i tot, zero. L’esforç principal està en identificar el cas d’ús i la prova que es vol fer.

CM: Hi ha dos nivells: la gran inversió per crear una base de dades transversal a tota l’empresa, i un nivell més individual o d’equip per tasques més petites. És important entendre el cas d’ús i on pot ajudar, i anar testejant amb les eines actuals.

Per acabar, podríeu donar tres consells bàsics per a les empreses que vulguin començar amb la intel·ligència artificial?

XF: 

  1. Informar-se i tenir una opinió clara sobre el més avançat en intel·ligència artificial.
  2. Identificar els usos concrets on es pot començar a utilitzar.
  3. Sensibilitzar i introduir en la cultura corporativa els beneficis i el valor que aporta.

CM:

  1. Entendre que la IA no farà tota la feina sola, sinó que el coneixement tècnic i de base seguirà sent crucial.
  2. Acceptar que hi ha una corba d’aprenentatge i que no és màgia.
  3. Mantenir-se connectat i actualitzat, ja que és un camp que evoluciona ràpidament i afectarà tots els negocis tard o d’hora.